Eindelijk echt kamperen!

Vacansoleil-blogger Jeske genoot met haar gezin van haar vakantie in Zuid-Frankrijk. Hieronder vertelt ze waarom!

Dat wij even moesten wennen na de mooie stacaravan op camping La Sirène, dat schreef ik al in het blog van vorige week. Wij, dat slaat in dit geval op mij en mijn man, want de meisjes hadden er nul komma nul moeite mee. Die vonden onze tent de normaalste zaak van de wereld. Het is ook bijna een echt huis, met een vloer, grote koelkast en echte bedden. Ook is er genoeg ruimte voor bagage. Als het moet zou je binnen kunnen eten en zelfs twister spelen is geen probleem. Dat zou ik wel ’s avonds doen, want dan is het wat minder warm.

Maandag

Rond een uur of 4 reden wij camping Iris Parc Le Grand Dague op. Hier geen palmbomen, maar hele hoge andere soorten bomen (ben niet zo’n bomenkenner, sorry). Gelijk zagen we de Kalahari en Serengeti tenten staan. Stiekem baalde ik nu dat we voor een ‘gewone’ Ottawa gekozen hadden, want ze zagen er te gek uit. Bij het boeken hoorde ik dat onze tent wat centraler zou staan en vooral voor Sterre vond ik dit belangrijk. Later die week zijn we dan ook erg blij met de ligging, want ze loopt wat heen en weer. Het straatje waar we staan is ook heel gezellig, dus geen spijt meer. Het toeval wilde dat we ook op deze camping vrienden hebben staan. Niet gepland, maar puur toeval. We komen op dezelfde dag aan, maar zij verblijven onderaan de ‘heuvel’ in een stacaravan. Diezelfde avond lig ik nog in het zwembad met alle kids en zijn de andere drie volwassenen boodschappen gaan doen. Later eten we frietjes van de snackbar, kippenpootjes, appelmoes en onze dochters hun favoriete groente; broccoli. Als toetje halen we een ijsje.

Kamperen op Vacansoleil camping Iris Parc Le Grand Dague in de Dordogne. Lees er alles over in ons blog!

Dinsdag

In Luxemburg heeft Cleo een liefde voor kastelen ontwikkeld. De Périgord-streek barst ervan, op de kaart hadden we op goed geluk een plaatsje uitgezocht waar we besluiten heen te rijden (de route ansich is al te gek). Saint-Léon-sur-Vézère is een goede keuze, alleen was het kasteel niet open. Maar het dorpje was prachtig en heel erg de moeite waard. Hier hebben we wel geleerd om altijd zwemspullen mee te nemen, want ook hier kan je zwemmen. Achter het middeleeuwse kerkje stroomt de Vézère waar je prima een duik kunt nemen. Na terugkomst op de camping plonsen we nog even het zwembad in om af te koelen. Ons avondeten bestaat uit een lekkere pasta met spinazie en een frisse salade. Koffie drinken we onderaan de heuvel, want zij hebben een dolce gusto staan. Water koken en dan ouderwets opgieten heeft zo zijn charmes, maar dit is wel heel makkelijk. Sterre en Sophie zijn met zijn tweeën naar de ‘show’ en komen later terug met wilde verhalen over een quiz. Als we terug naar de tent lopen, valt ons de heldere hemel op. Zoveel sterren te zien hier!

Woensdag

Na twee toch wel drukke dagen lassen we een zwembad dag op de camping in. Lekker genieten van dat toffe zwembad met 5 baden, 1 wildwaterbaan en 3 glijbanen. Oh, en dan is er ook nog een piratenschip. Laat ik ook het overdekte speelgedeelte niet vergeten dat naast het zwembad staat. Een waar kinderparadijs! Vooral voor de kleintjes is dit zwembad ideaal, want het is bekleed met een soort rubber waardoor het heel zacht is. Ik begin nu lichtelijk de eigen voorzieningen te missen (details zal ik jullie besparen), maar de douches zijn heerlijk en warm. De handdoeken gaan die dag ook even een rondje in de wasmachine. De dag sluiten we af met pannenkoeken!! Uiteraard kijken de dames (en heer) nog een show. Vooral de meiden zijn niet bij het podium weg te slaan. Ze adoreren het animatie team! Cleo is nog steeds een groot fan van Tipy en Flora, vooraan durft ze echter niet te staan.

Zwembad op camping Iris Parc Le Grand Dague. Lees er meer over in ons blog!

Donderdag

De zon kan niet altijd schijnen. Jammer, maar helaas, want we krijgen visite. Ze zouden lekker komen zwemmen bij ons op de camping. Dat gaat ‘m niet worden, dus we besluiten naar het aquarium in Le Bugue te rijden. Bij aankomst daar, blijken meer mensen hetzelfde idee te hebben, want er staat een rij van jewelste. In die rij gaan we echt niet staan want we hebben een alternatief. In de buurt is een grot waar we naar toe gaan. Niet een hele grote grot, maar wel met een rondleiding door een zowaar Engelssprekende gids (de kinderen vond ze wel wat luidruchtig), maar ze vinden het reuze spannend. In de buurt is het plaatsje Les Eyzies-de-Tayac-Sireuil waar we met zijn allen uiteten gaan en heerlijke pizza eten. Ook lopen we nog even rondje, want het is hier prachtig. Nou is alles in deze streek mooi, maar dit plaatsje heeft een rotswand die fenomenaal is.

Vrijdag

Bijna voel ik de spierpijn weer als ik dit tik. Vrijdag gaan we kanoën. Cleo en Joram blijven op de camping en wij stappen met zijn allen in de bus. Laat ik zeggen dat Sterre en ik even moest inkomen met kanoën… Uiteindelijk krijgen we de smaak redelijk te pakken en kunnen we genieten van de mooie omgeving. De route heeft een paar spannende afdalingen. Onderweg blijkt 1 van de boten lek te zijn en af en toe moest die kano even geleegd worden. Niet handig, wel een avontuur rijker! Als een van de laatste komen we ruim 4 uur later aan. Gesloopt… Eenmaal terug op de camping besluiten we het makkelijk te houden. Wederom frietjes van de snackbar, komkommer + rauwe worteltjes en heerlijke worstjes die nog in de koelkast lagen. Mijn glas wijn smaakt die avond extra lekker!

Zaterdag

Dit is de laatste dag dat we wat willen doen, want maandag zit het er al weer op. Ik wil heel graag naar de markt in Sarlat en een plaatsje daar in de buurt; Lanzac. Daar is een strandje langs de Dordogne waar ik als klein meisje vaak kwam. Sarlat heeft een mooi middeleeuws centrum en de markt is ook de moeite waard. Warm is het wel, dus het strandje is geen overbodige luxe. Gelukkig vinden we het heel gemakkelijk. Vroeger zwommen we altijd de Dordogne over en uiteraard waagde ik dan ook ditmaal de oversteek. Sterre wilde niet mee en ik moest in m’n uppie. Mijn armen hadden zwaar te lijden onder de stroming. Gelukkig wil Sterre een half uur later toch naar de overkant en mocht ik nog een keer. Jippie… Van het strand nemen we stenen mee, ‘klatergoud’. Thuis plak ik hier een magneet op om ze cadeau te geven (tip!). Eenmaal op de camping eten we een allegaartje van dingen, want de koelkast moet leeg. Het einde van de vakantie komt nu toch wel heel dichtbij.

Zwemmen bij Iris Parc camping Le Grand Dague. Je leest er meer over in ons blog!

Zondag

Om 10 uur loop ik met een arm vol handdoeken naar het zwembad en maak mij schuldig aan het bezet houden van ligbedjes. Op deze laatste dag wil ik graag goede plekjes hebben en het kan best druk zijn. Het zonnetje schijnt volop en mijn waterratjes vermaken zich optimaal. Bruiner dan de rest van mij gezin ga ik nooit worden, maar op deze dag doe ik mijn best om ze bij te kunnen benen. Om de vakantie af te sluiten gaan we met zijn allen bij een fastfood restaurant eten. Die ene met een gele M. Blijer konden we het grut niet maken. Daarna ga ik nog even de tent poetsen en opruimen, waarna we afsluiten met een gezamenlijk potje kaarten.

Maandag

Nadat de auto ingepakt en de tent aan kant gemaakt is, checken we uit. Ontbijten doen we onderaan de heuvel. Scheelt weer afwassen ;-). Ook maken we broodjes voor onderweg. Daarna is het toch echt tijd om afscheid te nemen en de auto in te stappen. Oorspronkelijk was het plan was om ergens na Parijs een overnachtingshotel te zoeken, maar onderweg besluiten we toch door te rijden omdat het best vlot gaat. Om half 12 ’s avonds stappen we onze eigen voordeur binnen. De vakantie is nu echt aan zijn einde… Ik hoop dat jullie dat het leuk vonden om met ons ‘mee te gaan’. Wij hebben in ieder geval enorm genoten!